DHA trækker på nedenstående 6 principper:
Sammen med de seks principper trækker vi overordnet set på systemisk teori og socialøkologisk udviklingsteori. På den baggrund består DHA af fem kerneelementer, som vi tilpasser den enkelte organisation og det lokale formål med at etablere DHA. De fem elementer er illustreret i nedenstående figur.
Teamorganisering
Centralt i DHA står en teamorganisering. Et team kan sammensættes på flere måder afhængig af den organisation, som teamet skal indgå i. Der udpeges altid en vejleder i teamet, som får ansvar for at bistå de øvrige teammedlemmer med jævnlig vejledning og sagssparring.
Et velfungerende team kan øge medarbejdernes trivsel og mestring og bidrage til mere virksom praksis, fordi de fagprofessionelles samarbejde med familierne kan vedligeholdes og styrkes. Teamstøtte bidrager således til at kvalificere den tid, man har med familierne. Desuden giver teamsamarbejdet også bedre muligheder for fælles læring af erfaringerne, for bedre støtte til nye medarbejdere og for mere kvalificerede indsatsvalg.
Analytisk fasemodel
Fasemodellen bidrager til at sikre det rigtige interventionsvalg, løbende justeringer og tilpasninger af indsatsen og til at holde fokus på, at familiens positive udvikling kan vedligeholdes efter indsatsens afslutning.
Modellen guider de fagprofessionelle og sikrer, at forskellige faser i en barn- og ungeindsats udføres med samme grundighed og tilgang uanset type, problem eller vilkår. Målet er også at skabe sammenhæng mellem arbejdsgangene ved indsatser på det specialiserede socialområde som familiebehandling, kontaktpersonsordninger og individuel rusmiddelbehandling.
Fasemodellen består af fem faser, som har til formål at målrette processen i den sociale indsats, jf. nedenstående model.
Vejledning og kompetenceudvikling
Til at understøtte omsætningen af værdisættets 6 principper og fasemodellens analytiske struktur til praksis, tilbyder vi i DHA også en model for vejledning og kompetenceudvikling af de fagprofessionelle. Det bidrager til at sikre progression i sagerne og til at de rette fagmetodiske kompetencer er til stede.
Denne kvalitetssikringsmodel består af grunduddannelse, halvårlige seminarer, skriftligt sagsarbejde, faglig vejledning samt konsultation.
Tværprofessionelt samarbejde
Selvom DHA-teamet af modellens helt centrale omdrejningspunkt og primære organisatoriske enhed, er det ikke ensbetydende med, at teamet er isoleret fra dets organisatoriske omverden. Tværtimod. En af DHA-teamets kerneopgaver er netop at sikre samordning af hjælpen til barnet, den unge og familien med andre professionelle indsatser, og det er et væsentligt fokuspunkt for den enkelte terapeut at undgå fragmentering i den samlede indsats.
Der er derfor fokus på at skabe sammenhæng i den enkelte sag for barnet, den unge eller familien, ligesom DHA understøtter, at teamet har fokus på at skabe åbenhed om sit arbejde og sine metoder.
Læring af data, erfaringer og evidens
DHA er ikke en one-size-fits-all model. I stedet skal DHA tilpasses den enkelte organisations ønskede måder at arbejde på, de fagprofessionelle, som skal indgå i DHA-teamet i den enkelte organisation, og ikke mindst de målgrupper, som man i organisationen samarbejder med og som man ønsker at anvende DHA sammen med. På samme måde som vi bruger DHA til at understøtte skræddersyede indsatser til det enkelte barn, ung eller familie, skal DHAs omsætning og forankring skræddersyes til den enkelte organisation.
Det betyder, at vidensgrundlaget for DHA ikke altid er det samme på tværs af de organisationer, som DHA skal fungere inden for. Derfor har vi en ambition om løbende at tilvejebringe den viden, som er nødvendig for at få modellen til at fungere så optimalt som muligt.