Den Helhedsorienterede Arbejdsmodel – DHA
Arbejdsmodel til at skabe sammenhæng og helhedsorienteret fokus i arbejdet med udsatte børn, unge og familier i forskellige indsatser som kontaktpersonordninger, ungeterapi, på døgninstitutioner m.m.
Indhold
Hvad kan DHA bruges til?
Den Helhedsorienterede Arbejdsmodel (DHA) kan bruges til at styrke helhedsorienteringen og fokus på mål og udvikling i mange forskellige typer indsatser for udsatte børn, unge og familie. At arbejde med DHA skaber sammenhæng og struktur mellem forskellige indsatser og medarbejderes og afdelingers arbejde på det specialiserede socialområde.
DHA kan bruges i indsatser som mentorstøtte, ungeterapi, kontaktpersonordninger eller på døgninstitutioner m.fl.. DHA er en fleksibel arbejdsmodel, som kan tilpasses forskellige målgrupper, indsatser og organisationer. DHA kan være med til at øge effekten af den hjælp, som udsatte børn, unge og familier modtager, så de får bedre trivsel og tilknytning til skole og fritidsliv og færre adfærdsproblemer som fx misbrug af rusmidler og involvering i kriminalitet.
Hvem har gavn af DHA?
De børn, unge og familier, som får hjælp gennem indsatser, hvor medarbejderne arbejder med Den Helhedsorienterede Arbejdsmodel, vil mærke, at hjælpen er målrettet, struktureret og helhedsorienteret.
Fordi DHA er en arbejdsmodel med fokus på at skabe fremdrift, vil børnene, de unge og familierne ofte mærke, at der netop sker forandringer. Børn, unge og deres familier får bedre relationer og kommer til at trives bedre. Børn og unge kommer mere i skole, nogle får fritidsjob og et mere aktivt fritidsliv. Mange i målgruppen oplever at stå udenfor på flere områder, og med DHA kommer de til at føle sig som en del af fællesskabet igen i skolen, i fritiden og i familien.
Når DHA fungerer godt, vil målgruppen opleve, at deres samlede problemer bliver mindre. Det sker fordi de fagpersoner, der arbejder med DHA arbejder systematisk og med blik for helheden - hele fx den unges situation ift. psykisk trivsel, skole, job, familie og venner, fritid osv., når de skal hjælpe den unge med at få det bedre.
Hvad går DHA ud på?
DHA er baseret på seks værdier: at forstå sammenhænge, arbejde med de givne ressourcer, mening giver motivation, fleksibilitet, udbredelse og systematik. Du kan hente værdisættet som grafik med forklaringer her:
Sammen med de seks værdier trækker vi i DHA på systemisk teori og tænkning og socialøkologisk udviklingsteori. Derudover består DHA af fem kerneelementer, som vi tilpasser den enkelte organisation, institution eller afdeling og dens formål med at arbejde med DHA. De fem kerneelementer ses i figuren herunder.

Teamorganisering
Organisering af det enkelte team af medarbejdere er centralt i DHA. En af teamets medarbejdere bliver vejleder og har ansvar for at sikre, at medarbejderne får systematisk sparring og vejledning på alle forløb, som teamet arbejder med.
Et velfungerende team kan øge medarbejdernes trivsel og mestring og bidrage til, at deres arbejde med børn, unge og familier fungerer bedre, fordi medarbejdernes samarbejde med familierne bliver vedligeholdt og styrket.
Den støtte medarbejderne får i teamet bidrager til at kvalificere den tid, den enkelte medarbejder har med familierne. Desuden giver teamsamarbejdet bedre støtte til nye medarbejdere, gør medarbejderne bedre til at vælge de rette redskaber og metoder for børn, unge og familier, og giver dem mulighed for sammen at lære af de enkeltes erfaringer.
Den systematiske sparring i teamet er med til at få alles viden delt og udbredt - og ikke mindst brugt hele tiden - til gavn for de mennesker, de arbejder med.
Analytisk fasemodel
Fasemodellen bidrager til at sikre, at medarbejderne sammen med barnet, den unge og familien vælger de rigtige interventioner, som fx konfliktplan, tilpasning af skoleskema, at opsøge psykologisk eller psykiatrisk behandling osv. Fasemodellen sikrer desuden løbende justeringer og tilpasninger af indsatsen. Samtidig hjælper den medarbejdere med at holde fokus på, at familien kan vedligeholde den positive udvikling, når indsatsen fra kommune, institution eller foranstaltning stopper.
Fasemodellen guider medarbejderne og sikrer, at de gennemfører hver fase i indsatsen med samme grundighed uanset, hvilken indsats der er tale om, og de problemer og vilkår som barnet, den unge eller familien har.
Fasemodellen består af fem faser, som målretter processen i den sociale indsats. Se faserne herunder:

Vejledning og kompetenceudvikling
For at støtte fagpersoner i at kunne omsætte de seks værdier i DHA og følge strukturen i fasemodellen tilbyder vi en kvalitetssikringsmodel for vejledning og kompetenceudvikling af medarbejderne. Det bidrager til at sikre fremgang i samarbejdet med familierne og at medarbejderne har de rette fagmetodiske kompetencer.
Kvalitetssikringsmodellen består af grunduddannelse, skræddersyede seminarer, skriftligt sagsarbejde, faglig vejledning og konsultation.
Tværfagligt samarbejde
Selvom teamet er DHAs centrale omdrejningspunkt og primære organisatoriske enhed, er det ikke ensbetydende med, at teamet er isoleret fra organisationen omkring. Tværtimod. En af DHA-teamets kerneopgaver er at sikre samordning af hjælpen til barnet, den unge og familien med andre indsatser. Den enkelte terapeut og medarbejder har fokus på at undgå, at den samlede hjælp til barnet, den unge og familien bliver fragmenteret og usammenhængende.
Desuden understøtter DHA, at teamet er åben om sit arbejde og sine metoder.
DHA bliver tilpasset indsats, team og organisation
DHA er ikke en one-size-fits-all-model. Vi tilpasser DHA til:
- den enkelte organisations måde at arbejde på
- medarbejderne i DHA-teamet i den enkelte organisation
- de målgrupper, som organisationen samarbejder med og gerne vil bruge DHA sammen med
På samme måde, som vi bruger DHA til at understøtte skræddersyede indsatser til det enkelte barn, ung eller familie, skræddersyer vi DHA til de medarbejdere og den organisation, som skal bruge og forankre DHA.
Hvad er erfaringerne indtil nu?
DHA har været afprøvet i unge- og familieindsatser i Herning og Randers kommuner og er under afprøvning på flere døgntilbud. Det er for tidligt at konkludere entydigt på, hvilke resultater, som fagpersoner skaber for børn, unge og familier, når de anvender DHA. De foreløbige resultater ser dog lovende ud.
Erfaringerne fra afprøvningen i Herning Kommune kan du læse om i artiklen her
Vil du vide mere?
Kontakt chefkonsulent ved Metodecentret Trine Gaardsøe på tlf. 24974525 eller på: trine@metodecentret.dk