Borgere med nedsat kognitiv funktionsevne og et uhensigtsmæssigt forbrug af rusmidler kommer som oftest ikke i et relevant behandlingstilbud, da de kommunale tilbud mangler generel psykoedukativt materiale målrettet denne gruppe af borgere. Dette var konklusionen på Metodecentrets litteraturgennemgang om misbrugsadfærd af rusmidler blandt borgere med udviklingshæmning samt afprøvningen af Model for Adfærdsændring.
På baggrund af denne mangel har Metodecentret, i samarbejde med et væld af samarbejdspartnere, udviklet en række materialer og redskaber, der kan anvendes til at skabe en tilpasset dialog med borgerne om deres rusmiddelproblemer, så den flugter med vedkommendes kognitionsevne. Materialet er blevet til i et samskabelsesprojekt mellem borgerne og fagprofessionelle.
- Udviklingshæmmedes Landsforbund samt borgere tilknyttet voksenhandicapområdet i Viborg Kommune.
- Erfarne medarbejdere fra Rusmiddelcenter Viborg og Voksenhandicapområdet i Viborg Kommune.
- VISO-specialist fra Specialområde Udviklingshæmning og ADHD, Region Midtjylland.
Materialet er meget visuelt i sit udtryk og skal hjælpe borgerne med at sætte ord på deres forhold til rusmidler, samt give dem forståelse for, hvilke skader de kan forårsage. Det kan for eksempel foregå med hjælp fra en række personaer, som er en del af materialet. Ved at tale om en tredje person kan borgeren ofte have lettere ved at trække på egne erfaringer – ud fra en konkret tegning eller billede af en person, som har samme køn og alder som dem selv.
Materialet består af redskaber, øvelser og foldere, der er udarbejdet til borgere i målgruppen sammen med borgere i målgruppen. Herudover er der faglige vejledninger, både generelt omkring rusmidler som problemstilling for borgere med udviklingshæmning, og specifikt til de enkelte redskaber.
Der er udarbejdet faglige vejledninger til både rusmiddelbehandlere og socialfagligt personale. Opgaverne for de to fagområder er samlet i hver sin del, med et specifikt fokus på behandling, støtte og forebyggelse. Men begge materialesamlinger kan med fordel læses af begge faggrupper, da socialfaglige støttepersoner sjældent har tilstrækkelig indsigt i borgerens behov indenfor rusmiddelbehandling, og rusmiddelbehandlere mangler indsigt i de særlige udfordringer ved kognitiv funktionsnedsættelse. Forskning peger på, at denne vidensdeling er helt central for et effektivt samarbejde og en vellykket behandling. Se Metodecentrets litteraturgennemgang.
Metodecentret har med afsæt i materialet også udviklet et Koncept for gruppeforløb til målgruppen.
Nedenfor beskrives, hvad de to materialesamlinger indeholder:
Materialesamling til rusmiddelbehandlere:
- Vejledning til rusmiddelbehandlere
- Redskaber og stamkort
-
- Persona
- Osteklokken
- Følelser og følelseskort
- Netværkscirklen
- Parathed 1-5
- Personlig nødplan
- Informationsfolder om rusmidler og skadevirkning
- Beslutningsskema
- Sangtekst “Før det for sent”
- Sig nej
- Belønning
- Kontraktbehandling
Materialesamling til socialfagligt personale:
- Vejledning til socialfagligt personale
- Stamkort og redskaber
-
- Dialogkort
- Dilemmakort
- Forberedelse til behandlersamtale med borger
- Sig nej
- Niarns sangtekst “Før det for sent”
- Parathed 1-5
- Åndedrættet
- Informationsfoldere om rusmidler
Du kan downloade materialerne med vejledninger til både rusmiddelbehandlere og socialpædagoger her på siden. Du kan desuden bestille de fysiske materialekasser ved ULF.