Sammenhængende forløb for udsatte borgere
Afdækning af erfaringer fra kommuner og regioner med at gennemføre sammenhængende forløb og hjælp til udsatte unge og voksne, som har problemer som psykiske lidelser, handicap og er uden arbejde og uddannelse. Metodecentrets rapport viser, hvordan det socialpædagogiske arbejde kan bidrage til sammenhæng for borgere med komplekse problemer.
At skabe muligheder for og med borgere med særlige behov, handler om at skabe muligheder for medborgerskab og inklusion. Med nationale initiativer som førtidspensionsreformen, har regeringen sat fokus på inklusion, ligesom flere kommuner har interesseret sig for denne udfordring. For at det skal lykkes, er det nødvendigt med en tidlig, tværfaglig og helhedsorienteret indsats, som i større udstrækning end i dag inddrager ekspertisen hos de professionelle på det specialiserede socialområde.
Metodecentret har derfor sat fokus på, hvordan det socialpædagogiske felt kan bidrage til at indfri ambitionerne om inklusion på arbejdsmarkedet og i uddannelsessystemerne.
På baggrund af den eksisterende litteratur på området, har vi i nedenstående arbejdspapir samlet nogle af de erfaringer, som kommuner og regioner har gjort sig med at etablere sammenhængende forløb på tværs af faggrupper, sektorer og myndigheder.
Du kan downloade arbejdspapiret her på siden.